Ce roluri indeplineste tiamina? Cat de ingrijoratoare este carenta de B1 la varstnici?

Carenta de B1 la varstnici poate fi ingrijoratoare. La fel, deficitul tuturor vitaminelor din grupul de B-uri isi poate pune amprenta intr-un mod destul de urat intr-un moment al vietii cand organismul este tot mai slabit. Intr-un moment cand e tot mai predispus la imbolnavire si are nevoie de sustinere.

Ce roluri indeplineste tiamina? Cat de ingrijoratoare este carenta de B1 la varstnici?

Despre vitamine, toata lumea stie ca sunt esentiale copiilor, pentru ca le ajuta cresterea si dezvoltarea armonioasa. Rolul lor continua si la batranete, tocmai pentru ca vin in sprijinul mentinerii sanatatii.

Iar azi, la ”lectia” de nutritie, atentia tuturor se va concentra pe vitamina B1 si pe urmatoarele argumente:

  • Descriere;
  • Functii;
  • Carente;
  • Surse alimentare;
  • DZR.

Generalitati despre B1

Face parte din categoria celor hidrosolubile, pe care corpul nu le poate sintetiza. Sau reuseste, insa doar in cantitati infime.

Se mai numeste aneurina sau tiamina. Este vitamina ce pune umarul in ridicarea moralului si contribuie la imbunatatirea performantelor intelectuale. Ambele aspecte devin problematice la varsta a treia.

Data fiind importanta sa in functionarea organismului, trebuie asimilata cumva, iar cel mai bun mod este prin alimentatie. In caz contrar, corpul incepe sa se resimta.

Ce functii are?

  • Este fundamentala in sanatatea creierului si sistemului nervos in general;
  • Intervine in digestie, in special in metabolizarea carbohidratilor, facilitand transformarea glucozei in energie;
  • Contribuie la mentinerea eficacitatii muschilor si functiei cardiace (inima este tot un muschi);
  • Isi aduce aportul in stimularea poftei de mancare, de multe ori lipsa la batrani.

Care sunt simptmele deficitului de tiamina?

Pentru ca e vorba despre carenta de B1 la varstnici, iata cum se prezinta manifestarile asociate:

  • Deteriorarea grava a aparatului cardiovascular si mai ales a sistemului nervos (dificultati de concentrare, slabirea memoriei, iritabilitate, instabilitate emotionala, comportament agresiv, nervozitate si anxietate, ingreunarea coordonarii motorii etc.);
  • Scadere vizibila in greutate, derivata din diminuarea apetitului, dificultatea de a inghiti unele alimente si din stari precum greata si varsaturile;
  • Deprecierea starii generale de sanatate (oboseala);
  • Alte consecinte ale carentei: slabirea sistemului imunitar, nevralgii, dureri si spasme musculare, probleme de vedere, tulburari gastrointestinale etc.

Unde se gaseste vitamina B1?

Tiamina nu e greu de procurat, fiind o prezenta aproape obligatorie in orice fel de aliment de origine vegetala sau animala.

Insa in ciuda popularitatii sale, uneori se verifica si lipsuri mai mult sau mai putin vizibile si importante (asa cum ti le-am expus in paragraful precedent).

Daca ar fi sa realizam un clasament al surselor alimentare, acesta ar include in primele pozitii:

  • Drojdia de bere;
  • Germeni de grau;
  • Cerealele integrale;
  • Carnea de porc;
  • Ficatul de vita;
  • Legumele si leguminoasele;
  • Plantele oleaginoase;
  • Fructele nucifere;
  • Laptele si derivate etc.

Care este doza zilnica recomandata (DZR)?

Potrivit MedlinePlus, DZR de B1 inseamna, pe categoriii de varsta (variaza in functie de sex):

  • Copii pana la 13 ani: 0,5-0,9 mg / zi;
  • Adolescenti (14-18 ani): baieti – 1,2 mg / zi; fete – 1 mg / zi;
  • Adulti (de la 19 ani in sus): barbati – 1,2 mg / zi; femei – 1,1 mg / zi (1,2 mg / zi la femeile insarcinate si care alapteaza).

Bun de stiut!

Cel mai bun mod de a contracara carenta de B1 la varstnici si de a acoperi necesarul zilnic recomandat consta intr-o alimentatie diversificata si echilibrata. Este un principiu dupa care ne ghidam si la centrul de batrani Casa mea Eden.

Foto: www.upwardimage.com

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

Inscrie-te la Newsletter si vei fi la curent cu ultimele noutati!